Osteopatia naisille

Lisääntymiselimistön hormonitoiminnan myötä naisen keho on jatkuvassa muutostilassa. Hormonit säätelevät murrosiän alkua, kuukautiskiertoa, raskausaikaa, imetystä sekä vaihdevuosia. Naisen keho on erittäin mukautumiskykyinen ja kestävä, mutta synnytyselimistöön liittyvä kehon pehmeys ja hormonitoiminnan herkkyys altistavat sen monenlaisille vaivoille, joihin voi saada apua osteopatiasta.

Naisen keho osteopatiassa

Naisen lisääntymiselimistön kehittyminen ja toiminta vaikuttavat sekä lantion ja rintakehän rakenteisiin että elimistön hormonitoimintaan.

Tuki- ja liikuntaelimistö, autonominen hermosto, nestekierto sekä lisääntymiselimistö muodostavat kokonaisuuden, jonka ongelmat voivat näkyä oireina eri puolilla kehoa, mm. niska- tai selkäkipuna, turvotuksena ja kuukautis- ja vatsavaivoina.

Naisen terveydentilan ylläpito osteopatian avulla

Tyypillinen alaselkäkipu voi aiheuttaa iskiasvaivaa ja siihen liittyvä lihasjännitys voi häiritä lantion ja vatsan nestekiertoa aiheuttaen toiminnallisia vatsavaivoja ja kuukautiskipuja.

Toiminnalliset vatsavaivat sekä turvotus voivat lisätä kuona-aineiden määrää kehossa aiheutten esim. päänsärkyä ja kireyttä niskan ja hartioiden seudulla.

Hoitaessaan kehoa osteopaatti valitsee tutkimus- ja hoitomallin oireiden sekä kehotuntuman perusteella. Harjaantuneet ostepaatit kykenevät tunnistamaan käsillään tuleeko vaivaa hoitaa esimerkiksi nestekierron, hermoston vai tukirangan kautta.

Monet erilaiset elämänmuutokset voivat aiheuttaa heilahduksia naisen hormonaalisessa tasapainossa ja muuttaa stressihermoston toimintaa. Tämä saattaa näkyä esimerkiksi painonvaihteluna, unirytmin ja vireystilan muutoksena, nestekierron ongelmana tai muutoksena ihon rasvaisuudessa ja kipujen sekä kireyksien lisääntymisenä.

Osteopaattinen hoito tasapainottaa kehon toimintojen välisiä yhteyksiä, jolloin oireet voivat helpottua.

Osteopatialla voidaan tukea naisen kehoa ja hoitaa erilaisia oireita

Kuukautisvaivat

Vaihdevuosien oireet

Murrosiän myllerrykset

Raskauteen valmistautuminen

Lapsettomuus

Keskenmenon tai abortin jälkeen

Lantion alueen kivut ja jännitykset, palautuminen

Kivut ja säryt

Päänsärky ja migreeni

Puutuminen ja pistely

Turvotus

Vatsavaivat ja virtsankarkailu

Yliliikkuvan kehon tukeminen

Osteopatia ja raskaus

Raskauteen valmistautuminen, raskaus, synnytys ja synnytyksen jälkeinen elämä lapsen kanssa ovat luonnollisesti aikaa, jolloin nainen käy läpi suuren muutosprosessin. Osteopatia voi helpottaa oireita ja ennaltaehkäistä niitä.