Raskaus- ja äitiysajan osteopatia

Raskaus- ja äitiysajan osteopatian tavoitteena on tukea kehoa valmistautumisessa synnytykseen ja siitä palautumiseen, auttaa raskaana olevaa ylläpitämään omaa hyvinvointia ja tarjoamaan vauvalle optimaaliset olosuhteet kasvuun ja kehitykseen kohdussa ja synnytyksen jälkeen.

Osteopatia ja raskauden suunnittelu

Jos raskautta vasta suunnitellaan, on ihanteellinen aika käydä osteopaatin luona varmistamassa, että lantio ja selkäranka ovat hyvässä tasapainossa ja mukautumiskykyisiä. Näin raskausaika sujuu mahdollisimman hyvin ilman selkäkipuja ja muita vaivoja ja synnytys on mahdollisimman kivuton ja helppo sekä äidille että vauvalle.

Lapsettomuus ja osteopatia

Toisinaan raskaustoive ei tulekaan todeksi niin helposti. Nykyään avuksi on monenlaisia hoitoja. Joskus lantion liikerajoitukset ja lantion elimiä ympäröivät jännitykset saattavat olla syynä lapsettomuuteen. Tällöin apu voi löytyä osteopatiasta.

Raskaus ja osteopatia

Raskausaikana osteopatialla voidaan hoitaa samoja vaivoja kuin muutenkin. Lisäksi voidaan helpottaa monia raskauteen liittyviä oireita, kuten turvotuksia, puutumisia, hengityksen raskautta, liitoskipuja ja muita kipuja, joita raskausajan muutokset aiheuttavat kehoon.

Hoito auttaa synnytykseen valmistautumisessa tasapainottamalla lantion liikerajoituksia ja lihasten toimintaa. Lisäksi se helpottaa kohdun alueen jännityksiä, jotka voivat rajoittaa vauvan liikkumista ja asettumista synnytyksen kannalta hyvään asentoon.

Äidin ja vauvan osteopatia synnytyksen jälkeen

Osteopaattinen hoito auttaa äidin kudosten jäntevyyden palautumisessa ja samalla rentouttaa kehon jännittyneitä alueita. Mikäli äidin lantion alue ei palaudu kunnolla raskauden ja synnytyksen jälkeen, oireina saattaa ilmetä mm. virtsan karkailua, kipuja ja synnytyksen jälkeistä masennusta.

Hoito tekee hyvää myös vastasyntyneelle. Lempeällä hoidolla tuetaan pikkuisen kehon luonnollista avautumista kohdussaolon ja synnytyksen jäljiltä ja voidaan lievittää monia vauvojen oireita. Niistä voit lukea lisää täältä.

Osteopatiaa voidaan hyödyntää tehokkaasti raskauden eri vaiheissa.

Raskauteen valmistautuminen

Lantion, selkärangan ja vatsanalueen sisäelinten liikerajoitusten hoito

Raskausajan oireet

Kivut, säryt, turvotukset, hengenahdistus, liitoskivut

Synnytykseen valmistautuminen

Synnytyksestä palautuminen

Lantion, selkärangan ja sisäelinten palautuminen optimaaliseen asentoon, virtsankarkailu, kivut, säryt ja uupumus, synnytyksen jälkeinen masennus

Vauvan palautuminen synnytyksestä

Itkuisuus, imemisvaikeudet, vatsavaivat, puolierot liikkeissä, vaikeus äidin ja vauvan välisessä kontaktissa, levottomuus.

Lapsettomuus

Lantionalueen liikerajoitukset

Toistuvat keskenmenot

Lantionalueen jännitykset ja heikentynyt nestekierto