Osteopatia hoitona

Osteopatia on lempeä ja tehokas hoitomuoto, jolla hoidetaan erilaisia kehon luontaista toimintaa rajoittavia kireyksiä ja jännityksiä. Osteopatiassa huomioidaan, että kaikki kehon rakenteet ovat yhteydessä toisiinsa ja että ajatukset, tunteet ja ympäristö, jossa elämme vaikuttavat kehon toimintoihin.

Yksilöllistä hoitoa osteopatialla

Tuki- ja liikuntaelimistö on saumattomasti yhtä autonomisen hermoston, hormonitoiminnan ja nestekierron kanssa. Näistä muodostuu kokonaisuus, joka toimiessaan voi aiheuttaa monenlaisia oireita.

Myös yksittäinen oire on yleensä monen asian summa. Osteopaatti osaa huomioida kehon eri toimintoja ja niiden vaikutusta toisiinsa. Tämän pohjalta osteopaatti tekee yksilöllisen hoidon, joka voi samanaikaisesti auttaa erilaisiin vaivoihin. Tämän vuoksi voit mainita useammista vaivoista osteopaatille, vaikka varsinainen tulosyy olisi esimerkiksi alaselkäkipu.

Osteopaatti hoitaa käsillä

Osteopaatti tutkii ja hoitaa käsillään, jotka ovat harjaantuneet tuntemaan ja ymmärtämään eri kudosten terveydentilaa ja niiden suhdetta toisiinsa. Tämä tieto ohjaa hoidon etenemistä. Hoidossa voidaan käsitellä lihaksia, niveliä ja sidekudoskalvoja eli faskioita, jotka ympäröivät sisäelimiä, verisuonistoa ja hermostoa. Hoidossa käytetään apuna liikettä, manipulaatio-, venytys- ja hierontatekniikoita sekä kraniaalitekniikoita ja hengitystä.

Milloin osteopaatille?

Erilaisten tuki- ja liikuntaelimistön kipujen ja vaivojen lisäksi osteopatiasta saa apua stressiin, toiminnallisiin vatsavaivoihin, kuukautisvaivoihin ja astmaan.

Osteopaatti hoitaa myös kaatumisten, venähdysten, leikkausten ja arpien aiheuttamia kireyksiä. Tarvittaessa osteopaatti voi ohjata jonkin harjoitteen tai antaa venyttelyohjeita, jos se on hoidon kannalta perusteltua.

Osteopatia sopii kaiken ikäisille; myös vauvoille, vanhuksille ja raskaanaoleville. Hoitojakso suunnitellaan aina yksilöllisesti ja hoitokertojen määrä vaihtelee. Jollekin riittää yksi hoito, toiselle viisi ja joskus tarvitaan pidempi hoitojakso. Tarvittaessa tehdään yhteistyötä muiden terveydenhuollon- ja hyvinvointialan ammattilaisten kanssa.

Yleisimmät osteopatialla hoidettavat vaivat:

Lihas- ja nivelkivut sekä liikerajoitukset eri puolilla kehoa

Selkä-, lonkka-, polvi-, jalkaterä-, niskahartia-, olkapää-, kyynärpää-, rannekivut, rintakehän pistot

Hermopinteet ja välilevyvaivat

Issias, hiiriranne, tenniskyynärpää

Päänsärky, migreeni ja purentaongelmat

Stressi

Jännitys, ylivirittyneisyys ja väsymys

Ikääntyvän ihmisen kehon vaivat

kivut, jäykkyydet, kulumat ja nivelrikkokipu, tasapainon heikkeneminen

Osteopatiasta apua myös:

Vammojen hoitoon